Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Dla wielu osób praca w ogrodzie to forma odpoczynku. Kosząc trawnik, grabiąc liście czy sadząc kwiatki, można się zrelaksować i choć na chwilę zapomnieć o problemach. Pielęgnacja ogrodu z jednej strony pozwala odprężyć się i oczyścić umysł, ale z drugiej nie jest wcale lekkim zajęciem, choć wykonując poszczególne czynności, nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Refleksja przychodzi dopiero wtedy, gdy pojawia się ból kręgosłupa lędźwiowego.

Wielu problemów zdrowotnych związanych z pracą w ogrodzie można uniknąć, wystarczy tylko wcześniej poczynić odpowiednie przygotowania. Podpowiadamy, jak pracować w ogrodzie, by potem nie musieć zmagać się z bólem pleców. Z dalszej części artykułu dowiesz się również, jak załagodzić ból kręgosłupa lędźwiowego, gdy ten już się pojawi.

Spis treści:

Czy ból w odcinku lędźwiowym jest nieodłącznym elementem prac w ogrodzie?

Ogrodnikom często wydaje się, że ból pleców w odcinku lędźwiowym jest wpisany w specyfikę pracy w ogrodzie. Gdy doświadczają go przy każdej okazji, idąc popracować w ogrodzie, liczą się z tym, że na koniec dnia odczują uporczywy ból krzyża. Okazuje się jednak, że wcale nie musi tak być.

W większości przypadków ból kręgosłupa lędźwiowego przy schylaniu to efekt błędów popełnianych w czasie wykonywanych czynności. Zapaleni ogrodnicy w ferworze prac nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że je popełniają.

Należysz do grona tych, którzy po wykonanej pracy w ogrodzie odczuwają ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym? Najwyższa pora wyeliminować złe nawyki i zmienić swoje przyzwyczajenia. Łatwo nie będzie i trochę czasu minie, zanim wpadniesz w rutynę, ale gdy już to zrobisz, to Twój kręgosłup Ci za to podziękuje.

Najczęściej popełniane błędy podczas pracy w ogrodzie

Na początku warto byś uświadomił sobie, co właściwie robisz źle. Czasem trudno jest dostrzec błędy, gdyż podczas pracy jest Ci wygodnie, ale to tylko pozorna wygoda. Jednym ze złych nawyków popełnianych przez sporą część ogrodników jest praca na siedząco.

Być może zdarza Ci się wziąć ze sobą do prac w ogrodzie mały stołeczek i siadać na nim, kiedy tylko jest to możliwe. Siedząc na taborecie i wykonując różne czynności, nienaturalnie wygina się kręgosłup, w dodatku ma się przykurczone nogi i biodra. To pozycja, która ani trochę nie służy plecom. Tak samo szkodliwa jest praca w pozycji w kucki – wtedy czujemy nie tylko ucisk w kręgosłupie lędźwiowym, ale też cierpną nam nogi.

Kolejnym częstym błędem jest pochylanie się w kierunku ziemi, będąc na wyprostowanych nogach i utrzymywanie takiej postawy przez dłuższy czas. W tej pozycji na kręgosłup działa ogromne obciążenie, nic więc dziwnego, że po spędzeniu w niej kilku godzin odczuwa się ból pleców w odcinku lędźwiowym.

Jak odciążyć kręgosłup lędźwiowy podczas prac w ogrodzie?

Ból pleców przy schylaniu się do przodu podczas prac w ogrodzie mocno daje Ci się we znaki i chcesz się go pozbyć? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy garść rad, jak zadbać o kręgosłup, by nie mieć żadnych dolegliwości bólowych nawet po całym dniu spędzonym na pielęgnacji zieleni. Tobie nie pozostaje nic innego, jak tylko wziąć je sobie do serca i wcielić w życie.

Rozgrzewka przed pracą w ogrodzie

Praca w ogrodzie stanowi obciążenie dla stawów i mięśni, dlatego tak samo, jak przed treningiem, przed przystąpieniem do niej trzeba zrobić rozgrzewkę. Po przygotowaniu ciała do pracy łatwiej będzie przyjmować poszczególne pozycje, a i ryzyko ewentualnej kontuzji będzie dużo mniejsze. Bo warto mieć świadomość, że wiele urazów jest efektem właśnie nieprzygotowania ciała do intensywnej pracy. Nie trzeba ćwiczyć nie wiadomo jak długo – wystarczy zrobić kilka ćwiczeń mających za zadanie rozruszać poszczególne partie ciała, co zajmie raptem kilka minut.

Praca we właściwej pozycji

Niebagatelne znaczenie ma pozycja, którą przyjmujesz do wykonywania poszczególnych prac. Jeśli robisz coś tuż przy ziemi, najlepiej dla kręgosłupa będzie, gdy zajmiesz pozycję na klęczkach. By uniknąć brudnych śladów na kolanach, możesz sobie pod nie podłożyć np. koc lub małą matę. Podczas pracy przez cały czas staraj się mieć wyprostowane plecy.

A jaką pozycję przyjąć w czasie prac wykonywanych na stojąco typu koszenie czy grabienie? W tym przypadku musisz pamiętać o tym, by mieć proste plecy i nie pochylać się do przodu. Prace wykonuj na linii ciała, czyli na wprost. Staraj się nie skręcać na lewo i prawo, gdyż to częsta przyczyna bólu pleców na dole po bokach. I najważniejsze – dobierz narzędzie odpowiednie do swojego wzrostu. Niektóre narzędzia dostępne są w wersji regulowanej, np. grabie.

Prawidłowe podnoszenie ciężarów

W ogrodzie czasem trzeba coś dźwignąć czy przenieść. Podnosząc i przenosząc ciężary, także należy pamiętać o odpowiedniej pozycji, gdyż jest to spore wyzwanie dla kręgosłupa. Jak podnieść w prawidłowy sposób np. skrzynkę z owocami? Utrzymując cały czas proste plecy, zegnij kolana i trzymając wysoko brodę, podnoś stopniowo ciężar, wstając, unieś go mięśniami nóg. Podczas dźwigania nie zginaj pleców i unikaj pochyleń na boki oraz skrętów tułowia.

Ból nad pośladkami po pracy w ogrodzie – jak sobie z nim radzić?

Gdy cierpisz z powodu bólu kręgosłupa lędźwiowego, nie lekceważ swojego problemu. Zgłoś się po pomoc do lekarza, który przeprowadzi diagnostykę i powie Ci, czy problem nie jest poważniejszy, niż się początkowo wydało. Wskazana jest także wizyta u fizjoterapeuty, który dobierze ćwiczenia na ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, które będzie można wykonywać samodzielnie w domu.

By złagodzić dolegliwości bólowe, zanim jeszcze otrzymasz fachową pomoc, możesz sięgnąć po dostępne bez recepty leki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Wskazane są tutaj m.in. żele i maści do smarowania pleców.

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty, w przypadku problemów ze zdrowiem, należy skontaktować się z lekarzem.

Bibliografia:

  1. http://www.e-ogrodek.pl/a/jak-pracowac-w-ogrodzie-zeby-uniknac-bolu-plecow-18260.html (dostęp: 2021.06.18.)
  2. Pietraszko W., Bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, Medycyna Praktyczna, Neurologia, 2017.
  3. McMahon P, Medycyna sportowa. Współczesne metody diagnostyki i leczenia,  Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004.
Redakcja

Redakcja

Treści są pisane przez Redakcję serwisu na bazie wiarygodnych materiałów, zamieszczonych w sekcji Bibliografia. Od wielu lat zajmujemy się tematyką zdrowotną, szczególnie diagnozowaniem i leczeniem urazów sportowych oraz tępych urazów mechanicznych oraz późniejszą ich rehabilitacją.