Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Ból pleców i kręgosłupa to bardzo powszechne przypadłości, które dotykają zarówno osób starszych, jak i młodszych. Mogą wynikać nie tylko z nadmiernego wysiłku, jaki towarzyszy Ci na co dzień, czy urazów, ale również siedzącego trybu życia, nadwagi czy złej pozycji ciała w czasie snu. Na szczęście bóle w plecach można zmniejszyć, a nawet całkowicie wyeliminować – sprawdź, jak to zrobić i ponownie cieszyć się maksymalnym komfortem każdego dnia!

Spis treści:

Ból kręgosłupa w dwóch odcinkach

Bóle kręgosłupa dotyczą pionowej osi naszego ciała i dotykają w pewnym momencie życia bardzo wielu osób. Dolegliwości mogą mieć różną intensywność i dotyczyć innych części kręgosłupa. Najczęściej mowa o 2 jego odcinkach: kręgosłupie szyjnym oraz kręgosłupie lędźwiowym (tzw. ból krzyża). Czym się charakteryzują?

Ból kręgosłupa w odcinku szyjnym

Jest to bardzo powszechna dolegliwość, która dotyczy nawet 30%-50% populacji i może dać się we znaki zarówno młodszym, jak i starszym osobom. Ból odcinka szyjnego najczęściej związany jest ze zmianami zwyrodnieniowymi, przeciążeniowymi oraz urazami mechanicznymi, wywołując dyskomfort i obniżając komfort codziennego życia.

Co więcej, ból w tym odcinku może wynikać z dyskopatii kręgosłupa szyjnego, a więc uszkodzenia krążka międzykręgowego, które prowadzi do ucisku i podrażnienia nerwów rdzeniowych, a w konsekwencji – silnego bólu, a nawet drętwienia kończyn czy zawrotów głowy. Przyczyniają się do niego również wady postawy (skolioza, lordoza luz kifoza), a także reumatoidalne zapalenie stawów, fibromialigia, stenoza i wiele innych.

Ból odcinka szyjnego nie musi oczywiście wynikać jedynie z chorób i urazów. Sytuacje, które sprzyjają jego pojawieniu się i rozwojowi, to między innymi:

  • powtarzalny charakter pracy;
  • przedłużone okresy zgięcia kręgosłupa szyjnego;
  • duże napięcie psychiczne związane z pracą;
  • palenie papierosów;
  • wcześniejsze urazy szyi lub ramion.

Ból szyi ma charakter nawracający, może promieniować do ramion i kończyn górnych. Mogą mu towarzyszyć sztywność w obrębie szyi, a także wspomniane już bóle i zawroty głowy.

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, tzw. ból krzyża

Jeszcze bardziej powszechny jest ból kręgosłupa na dole pleców i w środkowej ich części. Statystyki pokazują, że dolegliwości tej doświadczyło choć raz w życiu około 80% populacji. W 90% przypadków ból jest uzależniony od aktywności ruchowej i jest zmienny w czasie, a w pozostałych 10% przypadków można ustalić jego konkretną przyczynę. Może nią być np. stan zapalny, zakażenie, złamanie, uraz, guz lub reumatoidalne zapalenie stawów.

Nasilenie dolegliwości zwykle zmniejsza się samoistnie w ciągu 4-6 tygodni, a ustępują najczęściej po 12 tygodniach (u 80% chorych).

Do najważniejszych przyczyn bólu kręgosłupa zaliczamy:

  • siedzący tryb życia, zwłaszcza praca biurowa;
  • brak ruchu i aktywności fizycznej;
  • nadwagę i otyłość;
  • naciągnięcie mięśni zwłaszcza u osób bardzo aktywnych;
  • złą pozycję podczas snu.

Warto jednak pamiętać, że kręgosłup obciążamy nie tylko pracą czy wysiłkiem. Nawet przy wykonywaniu zwykłych czynności domowych mamy tendencję do przyjmowania niewłaściwej postawy, co wywołuje przeciążenie mięśni i stawów, co w konsekwencji może wywołać ból. Warto więc w odpowiedni sposób zatroszczyć się o swoje plecy – na ból kręgosłupa można stosować środki farmakologiczne, ale skuteczne będą również inne metody, z których warto korzystać na co dzień.

Najskuteczniejsze sposoby na ból pleców

Kluczową rolę w walce o zdrowy kręgosłup odgrywa profilaktyka. Możesz troszczyć się o niego w sposób aktywny, np. poprzez:

  • unikanie długotrwałego utrzymywania tej samej pozycji ciała;
  • regularne spacery, pływanie czy jazdę na rowerze;
  • uprawianie nordic walking;
  • częste korzystanie ze schodów.

To jednak nie wszystko. Aby zniwelować ból pleców u góry, na środku czy w ich dolnej części, a także uniknąć ryzyka powrotu dolegliwości, warto również stosować się do kilku zaleceń. Takich, które można wdrożyć na co dzień. Oto kilka najważniejszych:

  • gdy długo zmywasz naczynia, podstaw sobie stołeczek, aby stawiać na nim raz jedną, a raz drugą nogę;
  • podczas podnoszenia ciężkich rzeczy uginaj kolana, zamiast pochylać się i zginać kręgosłup;
  • prasuj na siedząco (deska do prasowania powinna się znajdować na wysokości pasa);
  • ureguluj długość rury odkurzacza, by nie wyginać pleców w łuk;
  • w pracy siedź na dobrze dobranym krześle, oprzyj stopy swobodnie na podłodze, oparcie krzesła powinno sięgać co najmniej do połowy pleców, tułów i uda powinny tworzyć kąt prosty;
  • ekran monitora ustaw na wprost siebie;
  • zadbaj o kręgosłup podczas snu: materac powinien być średnio twardy, śpij na plecach, pozwoli to rozluźnić mięśnie tułowia;
  • zainstaluj w kuchni blaty na wysokości 6-8 cm poniżej linii łokci, a zlewozmywak tak, aby nie schylać się podczas mycia naczyń;
  • noś obuwie z grubą, elastyczną podeszwą, na niewysokim (2-3-centymetrowym) obcasie, nie kupuj za dużych butów;
  • kiedy chodzisz, wciągaj pośladki i brzuch.

Długotrwały ból pleców? Może oznaczać chorobę!

Istnieją sytuacje oraz objawy, które czasami wskazują na poważną chorobę (np. zapalenie, zakażenie, guz czy złamanie). Może być ona przyczyną przewlekłego bólu pleców. Ma to miejsce wtedy gdy:

  • wiek wynosi < 20 r. życia lub > 55 r. życia;
  • niedawno wystąpił uraz;
  • ból narasta (odpoczynek nie przynosi ulgi);
  • pojawia się ból w klatce piersiowej;
  • przebyło się chorobę nowotworową;
  • długotrwale leczono się kortykosteroidami;
  • występuje uzależnienie od leków;
  • pogorszyło się ogólne samopoczucie;
  • doszło do nieoczekiwanej utraty masy ciała;
  • pojawia się gorączka.

Jeśli pojawiają się co najmniej dwa spośród powyższych objawów, nie bagatelizuj problemu. Odkładanie w czasie konsultacji z lekarzem może doprowadzić do jeszcze większych problemów i sprawić, że leczenie stanie się dłuższe oraz bardziej skomplikowane. Dlatego też w sytuacji, gdy zaobserwowałeś u siebie powyższe sytuacje/objawy, koniecznie zgłoś się do lekarza! Przeprowadzi on dokładne badania, znajdzie źródło problemu i stworzy plan leczenia.

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty, w przypadku problemów ze zdrowiem, należy skontaktować się z lekarzem.

Bibliografia:

Redakcja

Redakcja

Treści są pisane przez Redakcję serwisu na bazie wiarygodnych materiałów, zamieszczonych w sekcji Bibliografia. Od wielu lat zajmujemy się tematyką zdrowotną, szczególnie diagnozowaniem i leczeniem urazów sportowych oraz tępych urazów mechanicznych oraz późniejszą ich rehabilitacją.