O bólu

Ból pochodzenia mięśniowo-szkieletowego jest zjawiskiem powszechnym wśród osób dorosłych.

Ból może być spowodowany wieloma przyczynami np. zmianami zwyrodnieniowymi, stanami zapalnymi (w tym chorobami reumatycznymi), chorobami nowotworowymi, urazami, przeciążeniem, wadami wrodzonymi, a także problemami psychologicznymi lub socjalnymi.

Najczęściej u osób dorosłych występują:

  • ból krzyża (30-40%)
  • ból w obrębie obręczy barkowej (15-20%)
  • rozlany ból mięśniowo-szkieletowy (10-15%)
  • ból kolan
  • zespół stawu skroniowo-żuchwowego
Ok. 27% dorosłej populacji Polski zgłasza długotrwałe lub nawracające dolegliwości bólowe spowodowane różnymi przyczynami.
Choroby narządu ruchu są najczęstszym powodem bólu przewlekłego.

Przyczyny bólu przewlekłego (najczęściej zgłaszane):

  • choroba zwyrodnieniowa stawów (34%)
  • choroba krążka międzykręgowego (16%)
  • reumatoidalne zapalenie stawów (8%)
  • bóle pourazowe (16%)
  • migrenowe bóle głowy (8%)
Wiek i płeć są czynnikami ryzyka przewlekłego bólu mięśniowo-szkieletowego. Kobiety cierpią na ból szyi, barków, kolan, pleców ok. 1,5 raza częściej niż mężczyźni. 3 razy częściej niż mężczyźni chorują również na reumatoidalne zapalenie stawów.

Na co warto zwrócić uwagę, przedstawiając lekarzowi swoje objawy?

  • umiejscowienie bólu
  • czy ból gdzieś promieniuje (np. do kręgosłupa, do pięty)
  • jaki ma charakter? (np. kłujący, piekący, tępy)
  • jakie jest natężenie bólu (np. niewielki, umiarkowany, silny, nie do zniesienia)
  • zależność bólu od:
    1. pozycji ciała
    2. pory dnia (np. w nocy)
    3. wykonywanych ruchów

Czynniki, które sprzyjają schorzeniom układu ruchu:

  • siedzący tryb życia
  • nieprawidłowe odżywianie prowadzące do nadwagi i otyłości
  • powszechne stosowanie używek
  • nadużywanie leków

Możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia dolegliwości bólowych z narządu ruchu poprzez:

  • prawidłowe podnoszenia i dźwiganie ciężkich przedmiotów
  • odpowiednio dopasowaną intensywność oraz rodzaj aktywności fizycznej
  • dbanie o prawidłową postawę ciała podczas wykonywania codziennych czynności
  • ćwiczenia relaksacyjne
  • ograniczenie stresu
  • zdrowe odżywianie
Diky spray - układ mięśniowy człowieka

Opracowano na podstawie:

  1. Malec-Milewska M i wsp. Kompendium leczenia bólu. Wydawnictwo Medical Education 2017, s.13-17
  2. Guła Z i wsp. Choroba zwyrodnieniowa stawów, https://www.mp.pl/pacjent/reumatologia/choroby/65000,choroba-zwyrodnieniowa-stawow (dostęp 12.07.2019)
  3. Interna Szczeklika 2018, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, s.1941
  4. Szpala M., et al., Występowanie zespołów bólowych kręgosłupa – przyczyny i leczenie, Pomeranian J Life Sci., 2017;63(3):41-47
  5. Kocot- Kępska M. Ból mięśniowo szkieletowy – epidemiologia, patofizjologia, leczenie,
https://www.mp.pl/bol/wytyczne/119763,bol-miesniowo-szkieletowy-epidemiologia-patofizjologia-leczenie (dostęp 12.07.2019)