1
Korzystaj z bogactwa witamin oraz składników mineralnych zawartych w warzywach i owocach. Zawierają one także antyoksydanty (witamina C, E, A, beta-karoten, selen, cynk), które usuwają wolne rodniki inicjujące procesy zapalne. Szczególnie zalecane są:
  • warzywa: sałata, ogórki, por, brokuły, marchew, buraki, seler, warzywa strączkowe, cebula, czosnek
  • owoce: borówki, żurawina, ciemne winogrona, jagody, truskawki, czarna porzeczka.
Ograniczyć należy spożycie jabłek i białej kapusty. Aby uniknąć utraty składników pokarmowych, warzywa i owoce jedz surowe, ewentualnie przygotowane na parze.
2
Spożywaj produkty zbożowe z pełnego ziarna (pieczywo gruboziarniste, razowe, typu Graham), brązowy niełuskany ryż, razowe makarony. Unikaj pieczywa z dodatkiem słodu, miodu i karmelu, a także pieczywa z pełnego przemiału (kajzerki, bagietki), wyrobów cukierniczych zawierających znaczne ilości prozapalnych kwasów tłuszczowych nasyconych oraz kwasów tłuszczowych trans.
3
Ogranicz spożywanie mięsa i jego przetworów. Dozwolone w ograniczonych ilościach jest chude mięso: cielęcina, indyk i kurczak bez skóry, jagnięcina, młoda chuda wołowina. Unikaj tłustych mięs (wieprzowiny, kaczki, gęsi, baraniny) oraz wyrobów wędliniarskich.
4
Spożywaj produkty bogate w kwasy omega-3, które mogą korzystnie wpływać na redukcję stanu zapalnego.
Znajdziesz je w:
  • tłustych rybach morskich (łosoś, sardynki, tuńczyk, makrela, śledź, szprotki) oraz w skorupiakach – ryby należy spożywać minimum 2–3 razy w tygodniu
  • oleju lnianym, rzepakowym, oliwie z oliwek
  • orzechach włoskich i migdałach.
Ogranicz spożycie oleju słonecznikowego i kukurydzianego.
5
Wybieraj mleko i produkty nabiałowe w wersji o obniżonej zawartości tłuszczu.
6
Spożywaj pokarmy bogate w kolagen: galaretki owocowe i warzywne, rybę w galarecie, chrząstkę rekina.
7
Zrezygnuj z tradycyjnej soli, zastąp ją solą potasową lub magnezową. Smak potraw wzbogacaj przyprawami o działaniu przeciwzapalnym: kurkumą, imbirem, goździkami i anyżem. Dodatkowo wskazane są bazylia, cząber, chrzan, estragon, majeranek, mięta, szałwia i tymianek oraz czosnek i cebula. Unikaj ostrych i drażniących przypraw.
8
Unikaj mocnej kawy i herbaty, zastąp je niegazowaną lub lekko gazowaną wodą mineralną, zieloną lub owocową herbatą albo naparem z ziół.
Pamiętaj, aby przyjmować co najmniej 2 litry płynów dziennie.
9
Wyeliminuj z diety napoje alkoholowe.
10
Wyeliminuj dodatki słodzące, cukier zastąp miodem.
Opracowano na podstawie:
Gugała S, Siuba M: Reumatoidalne zapalenie stawów. W: Jarosz M (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010, s. 385–391.